南風原@東大教育心理です。 ちょっと古い情報ですが,数年前に AERA (American Educational Research Association) で Significance Testing in a Post-Positivist Age and Comments From Journal Editors というシンポジウムが開かれたようで,そこでの発表論文6編と, それに対する3人の Journal Editors のコメントが Journal of Experimental Education (JXE) vol.61, No.4 (1993) の特集号にまとめられています。 特集号のタイトルは Statistical Significance Testing in Contemporary Practice: Some Proposed Alternatives With Comments From Journal Editors となっています。 収録されている6つの論文は,以下の通りです。 The Case Against Statistical Significance Testing, Revisited. (by Ronald P. Carver) What Statistical Significance Is, and What It Is Not. (by James P. Shaver) Historical Origins of Statistical Testing Practices: The Treatment of Fisher Versus Neyman-Pearson Views in Textbooks. (by Carl J. Huberty) Evaluating Results Using Corrected and Uncorrected Effect Size Estimates (by Patricia Snyder & Stephen Lawson) Confidence Intervals and the Scientific Method: A Case for Holms on the Range (by Ronald C. Serlin) The Use of Statistical Significance Tests in Research: Bootstrap and Other Alternatives. (by Bruce Thompson) これらに対する Journal Editors からのコメントは以下の通りです。 Statistical Significance Testing From Three Perspectives. (by Joel R. Levin; Journal of Educational Psychology) Interpreting Statistical Significance and Nonsignificance. (by William D. Shafer; Measurement and Evaluation in Counseling and Development) The Role of Statistics in Research. (by William Asher; Journal of Experimental Education) すでにご覧になった方もおられると思いますが,討論の材料として 適当なものと思いますので,これから何回かに分けて,この JXE の 特集号の内容を少しずつ紹介していこうかと思っています。 -------------------------------------------- 南風原朝和 tomokazu (at) tansei.cc.u-tokyo.ac.jp 〒113 文京区本郷7-3-1 東京大学教育学部 TEL 03-5802-3350 FAX 03-3813-8807 --------------------------------------------
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