fprの皆様:
ご案内が遅くなりましたが、イリノイ大学のハーニッシュ先生をお招きして、
下記のような特別セミナーを企画しましたので、お誘い合わせの上、ご来聴下さ
い。ハーニッシュ先生は、教育測定・教育統計がご専門で、現在訪問研究員とし
て、メディア教育開発センターに滞在してらっしゃいます。
演題にあるルール・スペース・モデルは、項目応答理論と認知的診断を統合し
た新しい心理学的測定モデルです。
以下の案内文書はご自由に転載していただいてかまいません。
99.3.12
---------------------------------------------
前田 忠彦@統計数理研究所
maeda (at) ism.ac.jp
(TEL: 03-5421-8734, FAX: 03-5421-8796)
---------------------------------------------
--------------------------------------------------------------------------------
1999年3月
特別セミナーのお知らせ
下記の通り特別セミナーを開催致しますので是非ご参加下さい。
*----------------------------------------------------------------------------*
| 演者: Delwyn L. Harnisch(University of Illinois at Urbana-Champaign) |
| |
| タイトル: 「Rule-Space Classification and Diagnosis: Applications in |
| Mathematics Assessment.」 |
| |
| 日時: 1999年3月24日(水)15:30〜17:30 |
| |
| 場所: 統計数理研究所 特別会議室 (新館2F;下記URLの地図参照) |
| http://www.ism.ac.jp/ |
| |
| 概要: |
| The rule-space methodology is a cognitive measurement procedure for |
| identifying students' mastery of mental skills. The rule space model |
| identifies the information-processing skills needed to solve test items |
| and determines whether these problem-solving proficiencies or attributes |
| have been mastered. Its purpose is to structure and classify these |
| proficiencies or attributes in order to provide information to students |
| and teachers that will help them to identify problem-solving strengths |
| and weaknesses. |
| |
| Application of the rule-space approach will be shown with the Scholastic |
| Assessment Test (SAT). The cognitive attributes that represent the |
| underlying knowledge and mental processing skills that the items assess |
| will be illustrated. These cognitive attributes are the procedures, |
| abilities, strategies, and information a student must possess to solve |
| a test item. |
| |
| Test scores represent a measure of the complex interaction between test |
| takers' cognitive skills and the content area. The rule-space model |
| infers the probability of each test takers' mastery of each attribute, |
| based on that test taker's pattern of correct and incorrect responses. |
| The rule space process has two main parts: (a) the identification and |
| coding of each test item according to the attributes believed by domain |
| experts to underlie or enable successful performance on that item and |
| (b) the technical diagnosis of test takers on their mastery of each of |
| these attributes. |
*----------------------------------------------------------------------------*
照会先: 前田 忠彦(maeda (at) ism.ac.jp)
統計数理研究所
〒106-8569 港区南麻布4-6-7
Tel 03-5421-8734(直通) Fax 03-5421-8796
ここは心理学研究の基礎メーリングリストに投稿された過去の記事を掲載しているページです。