[fpr 1417] Special Seminar Announce

前田忠彦

fprの皆様:

 ご案内が遅くなりましたが、イリノイ大学のハーニッシュ先生をお招きして、
下記のような特別セミナーを企画しましたので、お誘い合わせの上、ご来聴下さ
い。ハーニッシュ先生は、教育測定・教育統計がご専門で、現在訪問研究員とし
て、メディア教育開発センターに滞在してらっしゃいます。
 演題にあるルール・スペース・モデルは、項目応答理論と認知的診断を統合し
た新しい心理学的測定モデルです。

  以下の案内文書はご自由に転載していただいてかまいません。

99.3.12
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前田 忠彦@統計数理研究所
maeda (at) ism.ac.jp
(TEL: 03-5421-8734, FAX: 03-5421-8796)
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								1999年3月

    			特別セミナーのお知らせ


 下記の通り特別セミナーを開催致しますので是非ご参加下さい。

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|  演者: Delwyn L. Harnisch(University of Illinois at Urbana-Champaign)   |
|                                                                            |
|  タイトル: 「Rule-Space Classification and Diagnosis: Applications in     |
|                Mathematics Assessment.」                                   |
|                                                                            |
|  日時: 1999年3月24日(水)15:30〜17:30                                 |
|                                                                            |
|  場所: 統計数理研究所 特別会議室 (新館2F;下記URLの地図参照)     |
|                http://www.ism.ac.jp/                                       |
|                                                                            |
|  概要:                                                                    |
|  The rule-space methodology is a cognitive measurement procedure for       |
|  identifying students' mastery of mental skills.  The rule space model     |
|  identifies the information-processing skills needed to solve test items   |
|  and determines whether these problem-solving proficiencies or attributes  |
|  have been mastered.  Its purpose is to structure and classify these       |
|  proficiencies or attributes in order to provide information to students   |
|  and teachers that will help them to identify problem-solving strengths    |
|  and weaknesses.                                                           |
|                                                                            |
|  Application of the rule-space approach will be shown with the Scholastic  |
|  Assessment Test (SAT).  The cognitive attributes that represent the       |
|  underlying knowledge and mental processing skills that the items assess   |
|  will be illustrated.  These cognitive attributes are the procedures,      |
|  abilities,  strategies, and information a student must possess to solve   |
|  a test item.                                                              |
|                                                                            |
|  Test scores represent a measure of the complex interaction between test   |
|  takers' cognitive skills and the content area.  The rule-space model      |
|  infers the probability of each test takers' mastery of each attribute,    |
|  based on that test taker's pattern of correct and incorrect responses.    |
|  The rule space process has two main parts: (a) the identification and     |
|  coding of each test item according to the attributes believed by domain   |
|  experts to underlie or enable successful performance on that item and     |
|  (b) the technical diagnosis of test takers on their mastery of each of    |
|  these attributes.                                                         |
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照会先: 前田 忠彦(maeda (at) ism.ac.jp)
統計数理研究所
〒106-8569 港区南麻布4-6-7
Tel 03-5421-8734(直通) Fax 03-5421-8796


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