FPR の皆様: 市川@東大です。以前、流したお知らせですが、少し追加情報もありますので、 もう一度送らせていただきます。 > Tom Shultz 博士講演会 > > カナダ、マッギル大学心理学部のシュルツ教授は、認知発達の > 分野にニューラルネットワークを導入し、大きな成果をあげて > いる研究者です。このたび、来日を機に最新の動向を講演して > いただくことになりました。多くの研究者、学生の方々の参加 > をお待ちしています。 > > > 演題:認知発達に対するニューラルネットワーク・アプローチ > Neural network approaches to cognitive development. > > 日時:2001年7月9日(月) 午後6:00〜7:30 > > 場所:東京大学(本郷キャンパス)教育学部会議室 > (地下鉄丸の内線本郷三丁目下車徒歩5分、 > 地下鉄南北線東大前下車徒歩7分) > > 入場無料でどなたでも参加できますが、資料の印刷がありますので、 > 事前に電子メールでご一報ください。 > > > /* Abstract */ > > This talk uses connectionist modeling to explore some of the key issues in > psychological development. The modeling is done with a generative > connectionist algorithm called cascade-correlation that allows networks to > grow as they learn. This algorithm has been applied to a variety of > developmental phenomena including conservation, seriation, and > discrimination shift learning. The simulations clarify a number of > longstanding developmental issues such as knowledge representation, > representation change, stage sequences, transition, the possibility of > constructivism, relations between old and new knowledge, and the presence > of perceptual effects in cognitive tasks. > > /* Related Articles */ > > Mareschal, D., & Shultz, T. R. (1999). Development of children's > seriation: A connectionist approach. Connection Science, 11, > 149-186. > Sirois, S., & Shultz, T. R. (1998). Neural network modeling of > developmental effects in discrimination shifts. Journal of > Experimental Child Psychology, 71, 235-274. > Shultz, T. R. (1998). A computational analysis of conservation. > Developmental Science, 1, 103-126. > > (available on his web site > http://www.psych.mcgill.ca/perpg/fac/shultz/default.htm ) > > > 連絡先:市川伸一(東京大学教育学研究科) > > > ****-- 東京大学教育学研究科 市川 伸一 ------**** > ****---- ichikawa (at) educhan.p.u-tokyo.ac.jp ----**** > ****------ TEL:03-5841-3947 FAX:03-5841-3919 --****
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